November 16, 2013

The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian - Sherman Alexie

Název: The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian
Série: ---
Díl: ---
Autor: Sherman Alexie
Ilustrace: Ellen Forney
Nakladatelství: Little Brown Book (v ČR nevyšlo)
Počet stran: 230
Četla jsem: v angličtině
Anotace:  Kniha vypráví příběh Juniora, který vyrůstá ve Wellpinitu, Indiánské rezervaci ve Spokane, Washington. Arnold, jak se Junior doopravdy jmenuje, se rozhodne že vezme budouctnost do vlastních rukou a přestoupí ze školy v rezervaci do školy ve farmářském městečku Reandan. Tam je ale Junior jediným Indiánem.  Kniha zachycuje dospívání Indiánského chlapce, který se rozhodne postavit se a odprostit se od života, který mu byl předurčen.

Můj názor:  K této knize jsem se dostala docela náhodou přes moji paní učitelku ve škole, která mi řekla o spisovateli Shermanu Alexieovi. Kniha se jmenuje The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian a je (ne)jen o Indiánech. Toto dílo bylo zvoleno nejlepší knihou roku 2007 v žánru Young Adult ale zároveň bylo také zapsáno na seznam zakázaných knih v USA.

Sherman Alexie, který knihu napsal je Američan. Tedy, jako jeden z mála lidí o sobě může tvrdit že je pravý nebo také původní Američan, on je to totiž Indián. Narodil se ve městě Wellpinit v indiánské rezervaci Spokane, kam je také zasazen děj této knihy. Otec Shermana pochází z kmene Coeur d'Alene a Shermanova matka je z kmene Colville.

Kniha vypráví příběh Arnolda, kterému v rezervaci říkají Junior. Celá Juniorova rodina a vlastně skoro všichni Indiáni jsou chudí, lidi si myslí že ne ale opak je pravdou.  Junior a celá jeho rodina jsou chudí, jeho rodiče jsou alkoholici a jeho sestra Mary, je pořád ve svém pokoji. Jednoho dne se Junior rozhodně že chce vzít svůj osud do vlastních rukou a přestoupí ze střední školy v rezervaci do školy v Reandanu, kde je jako jediný Indián. Jeho nejlepší kamarád Rowdy se za to na něj naštve a přestane se s Juniorem kamarádit. Junior se ale nevzdává a snaží se zvyknout si na život ve škole pro bílé a taky na fakt, že snad všichni v rezervaci ho považují za zrádce a milovníka bílých.
Poverty doesn't give you strength or teach you lessons about perseverance. No, poverty only teaches you how to be poor.
Hlavními postavami celé knihy je Junior, jeho nejlepší kamarád Rowdy, Juniorovi rodiče, babička, Penelopa a Juniorův kamarád z Reandanu Gordy. Nedokážu vám říci, kdo je má nejoblíbenější postava, všechny z nich mají určité pro i proti. Ale musím se přiznat že hlavní postavu Juniora jsme si opravdu oblíbila.

Hodně se mi také líbilo, že je zde ukázaný vztah dvou odlišných kultur a to jak to vypadá když se tyto kultury potají a musí spolu komunikovat. Bílí považují Indiány za bohaté protože mají kasíno a prostě jsou to Indiáni, těm by přeci měla vláda dávat nějaké peníze jen za to že vůbec existují ne? Ne. Indiáni jsou chudí a vláda se o ně vůbec nestará. Další z dobrých věcí na této knize je, že ten vztah indián-bílý a naopak je podle skutečnosti. Veškeré věci, snad kromě děje, jsou skutečné. A opravdu jde vidět že Sherman je Indián protože hodně věcí je tam popsána hodně do podrobna a člověk se dozvídá nové a zajímavé informace.  K autentičnosti ještě dopomáhají obrázky, které kreslila Ellen Forney a v knize představují cartoons, které kreslí Junior.

Celkově se mi kniha moc líbila. Ze začátku jsem nevěděla co od toho mám očekávat, protože o Indiánech zrovna dvakrát často nečtu ale kupodivu jsem byla velice mile překvapena. Myslím že The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian by se dalo přirovnat k The Fault in Our Stars od Johna Greena ale zase né úplně. Ten styl (vtipní ale zároveň vážný) jakým je tato kniha napsána mi hodně připomíná TFiOS ale děj je naprosto odlišný.
Upřímně, jsem snad ani nečekala že mě ta kniha bude tak moc bavit! Bavila! Byla jsme z ní naprosto nadšená a opravdu si myslím, že těžko budu hledat lepší knihu o Indiánech.

Hodnocení:  8 / 10

5 comments:

  1. O tejto knižke som ešte nepočula, asi to nie je moja cieľovka. Ale zase vyzerá skvelo. Ty máš dobrý nos na knihy. :)

    ReplyDelete
  2. Ahoj... chtěla jsem se zeptat jestli jsme stále spřátelené... :-) Už jsem tak nějak zpět na blogu! :-)

    ReplyDelete
  3. Knížka vypadá dobře :)

    ReplyDelete
  4. No nevím, jestli bych si to přečetla..:D:)

    ReplyDelete
  5. Jo, je to pravda - Petr Pan je otec Rampelníka :D Mě to taky dostalo! :D

    ReplyDelete