December 03, 2013

The Perks of being a Wallflower - Stephen Chbosky

Název: Ten kdo stojí v koutě
Série: ----
Díl: ----
Autor: Stephen Chbosky
Nakladatelství: Brio (CZ); Simon and Schuster (UK)
Počet stran: 231
Četla jsem: v angličtině
Anotace:  Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskyho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se autorovi podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

Můj názor:  O této knize jsem věděla už hodně dlouho. Vlastně od té doby, co se začala natáčet filmová adaptace tohoto díla. The Perks of being a Wallflower rohodně patří mezi ty lepší knihy americké literatury. Napsal ji Stephen Chbosky někdy v roce 1991 a mám pocit, že je to jeho jediná novela. 

Jedna z mnoha věcí, které se mi na knize opravdu líbí je obálka. Ta, jenž vidíte nahoře je bristká a myslím, že se opravdu povedla. 


Kapitoly zde nehledejte. Celá kniha je psaná formou dopisů, kterou jsou adresované cizím lidem. Tyto dopisy píše patnácti letý Charlie a během svého prvního roku na střední škole. Čtenáře (kterým jsou ty dopisy určeny) odlovuje Dear friend.  Charlie píše o tom jak se má, jaké má problémy a z čeho má zase naopak radost. 
Jednou z nejoblíbenějších činností Charlieho jsou knihy, velice rád čte a asi právě proto si jej velmi oblíbí jeho učitel angličtiny Bill, který mu dává knihy na víc. 
Charlie se ve škole kromě Billa také seznámí s nevlastními sourozenci Patrickem a Sam, kteří jej velmi ochotně vezmou mezi sebe a stanou se z nich vemi dobří přátelé. 
Charlie, Patrick a Sam spolu zažijí hodně báječných chvil, které jsou nezapomenutelné. Kromě Patricka a Sam, se Charlie také seznámí s Mary Elizabeth, Alice, Bradem a ostatními, kteří mu ukáží také tu druhou stránku dospívání. 
V tomto díle se vyskytuje docela velké množství neslušných slov a věcí, které Charlie postupně vyzkouší (cigarety, drogy ...). Ale v podstatě pořád v hloubi duše je to ten starý Charlie, se kterým jsem se seznámili na začátku knihy! 


Osobně jsem si chvílemi připadala jako na horské dráze, jednou jsem byla šťastná, protože Charliemu se děli dobré věci a podruhé jsem zase byla smutná, protože děj knihy nebyl veselý. 

Velmi jsem si oblíbila hlavní postavy, jak Charlieho tak i Sam a Patricka. Charlie byl velice citlivý a chápavý a opravdu si dokážu představit, že někdo takový existuje i ve skutečnosti. Sam byla originální a svá ale zároveň nijak nevyčnívala mezi ostatními.
Děj knihy se odhrává v rozmezí let 1991 - 1992, což je více jak 20 let ale i tak jsem si připadala jako by se to dělo teď. The Perks of being a Wallflower je nestárnoucí kniha. Ať si ji přečte kdokoli, pořád bude zajímavá a stejně úžasná jako před dvaceti lety. 

Po dočtení jsem se cítila zároveň zmatená, nešťastná, šťastná ale také spokojená. Celkově ve mě kniha zanechala velmi zvláštní pocit, kterého jsem se ještě dlouho nemohla zbavit.
Každopádně, jsem opravdu moc ráda, že se mi The Perks of being a Wallflower dostala do rukou. Opravdu to není jen tak obyčejná kniha. Je to něco převelice speciálního.  A já se cítím opravdu velmi poctěna, že po několik večerů mi mohla společnost dělat právě tato kniha. Nelituji jediné minuty, kterou jsem s Charliem strávila! A doufám, že vy také nebudete!!

Hodnocení:  10 / 10

4 comments:

  1. Film jsem viděla a patří k mým nejoblíbenějším, plánuji si to brzy přečíst:)

    ReplyDelete
  2. Skvělá recenze! Na knížku se musím podívat! :)

    ReplyDelete
  3. Knihu som nečítala, no chcem si ju prečítať, ale ešte som na ňu nikde nenarazila. Film sa mi neskutočne páčil, patrí k mojím obľúbeným. Recenzia znie opäť dobre. Ten pocit, ktorý si opísala na konci poznám :D taký zvláštný, ale pri tom taký.. neviem to opísať :D :)

    ReplyDelete
  4. Já jsem viděla film a ten byl naprosto parádní :) Chtěla jsem si přečíst i knihu, ale trochu mě odrazují ty drogy a cigarety... I když teď mě tak napadá, že My děti ze stanice zoo jsem přečetla a to teda bylo silný kafe :D Dokážu si představit, jak skvělá musí tato knížka být. No ještě o tom popřemýšlím - nejvíc mi vadí, že The Perks není dostupná u nás v knihovně...

    ReplyDelete